anja enggren

Er du en roterende grillkylling?

Kender du det, at du ligger og roterer i sengen og kan ikke falde i søvn? Eller måske er du faldet i søvn, men du vågnede igen, og nu kører grillspyddet den anden vej. Søvnbussen er kørt, og du går i panik over, alle de ting du skal dagen efter – ting, der er sværere at overskue, når du ikke har fået din søvn.

Søvnmangel er desværre almindeligt

Det er trist at se på statistikker over søvnmangel. Vi taler om stress som en udbredt folkesygdom, men endnu flere lider af søvnmangel og ofte går de to hånd i hånd. Manglende søvn forårsager stress, stress påvirker din søvn negativt. Man siger, at hver anden patient i lægeventeværelset har søvnproblemer, så hvis du er én af dem, er du altså ikke alene.

Adspurgt har 14.000 danskere svaret, at de ikke sov nok til at føle sig udhvilet. Hver tredje i aldersgruppen 16-44 år siger, at det skyldes familiemæssige, personlige og arbejdsrelaterede problemer.

Vil du hellere være et sovende lam?

anja enggren

Oftest skyldes den dårlige søvn uhensigtsmæssige vaner, som vi kan gøre noget ved. Forestil dig, at du udskifter den roterende grillkylling med et trygt sovende lam, der uden bekymringer sover roligt og præcis den tid, det har brug for. Det kan du også lære.

De fleste ved, når de har sovet dårligt, men rigtig mange har også vænnet sig til at sove for lidt. Nogen har endda overbevist sig selv om, at de ikke har brug for mere søvn. Men sandheden er, at søvn er en fysiologisk nødvendighed. Vi kan ikke leve uden søvn, og vores fysiologiske søvnbehov er 6 timer. Alt udover er flødeskum på toppen, som forbedrer din livskvalitet og dit mentale og fysiske helbred.

7 tegn på manglende søvn

Du ved, du sover dårligt, når du…

  • Drikker spandevis af kaffe
  • Er afhængig af dit vækkeur
  • Er døsig og træt, når du kører bil
  • Laver fejl
  • Er glemsom
  • I dårligt humør og irritabel
  • Ofte er syg

Investér i den langsigtede gode søvn

Har du i lang tid, måneder og år, lidt af søvnmangel, har du formentlig prøvet alle de velmenende råd. Der skal en individuel vejledning og støtte til at hjælpe dig til en bedre søvn. Den hjælp kan du få hos en søvnvejleder. Det er nemlig muligt at genoprette den gode søvn, så du igen føler dig udhvilet og energisk mentalt som fysisk.

Kærligst,

Anja Enggren

Stresscoach, Sorgrådgiver og Søvnvejleder

DEL DETTE INDLÆG
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på print
Del på email
ANDRE INDLÆG
Scroll til toppen

Drømmer du om en hverdag med glæde, energi og overskud?

Få hjælp her og nu. Start i dag.

Få gratis adgang til et inspirationsunivers af lydfiler, guides og videoer til at hjælpe dig med at tage de første skridt mod at få det bedre. 

Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet primært vedr. stress, sorg og søvn – nul spam.