HJÆLP DIN MEDARBEJDER I SORG
SORGRÅDGVINING TIL ORGANISATIONER OG VIRKSOMHEDER

SORG ER ET TABUBELAGT EMNE, DER HOS MANGE FREMKALDER BERØRINGSANGST, SOM KAN HAVE STORE KONSEKVENSER FOR EN MEDARBEJDER OG I SIDSTE ENDE BLIVE EN DYR AFFÆRE BÅDE MENNESKELIGT OG ØKONOMISK FOR BÅDE MEDARBEJDER OG VIRKSOMHED.

Nedenfor finder du derfor målrettede ydelser, der kan klæde dig som leder på til at tale om sorg, håndtere en sorgkrise i din organisation samt indsigt i, hvordan du involverer teamet. Alt sammen for at støtte og hjælpe den sorgramte medarbejder bedst muligt tilbage til arbejdspladsen. 

Akut sorgrådvining til leder og team

Når en medarbejder eller kollega mister en nærtstående og er i akut sorg, kan det være svært som leder at vide, hvordan du bedst støtter op og hjælper den sorgramte medarbejder tilbage. Det kan også være svært at vide, i hvilket omfang og hvordan du med fordel kan involvere resten af teamet. 

Få hjælp til at forstå sorgen, og hvordan du bedst muligt hjælper din sorgramte medarbejder tilbage til arbejdet.

Jo hurtigere og bedre du som leder og kollega kan hjælpe og støtte din medarbejder, jo før får du en medarbejder tilbage, der trives og præsterer i sit arbejde igen.

Hvad kan sorgrådgivningen støtte dig i? 

En medarbejder i sorg kan have rigtig svært ved at genfinde fodfæste i sin hverdag og i sit liv. Medarbejderens livssyn har ofte ændret sig efter et tab. Mange mister glæde, energi og overskud og har brug for hjælp til at hele og håndtere sorgen samt genopbygge sig selv i en ny livssituation og hverdag.

Sorg er naturligvis individuelt, og du kan stå med en medarbejder, der skjuler sin sorg og begraver sig i sit arbejde, imens en anden er meget grådlabil, og som ikke kan komme igennem en hel arbejdsdag mv. Sorgen har mange ansigter, og du kan få hjælp til at genkende din medarbejders sorg, og de faldgruber du skal være særligt opmærksom på. 

Ved at involvere det øvrige team hjælper du medarbejderen samtidig med, at du også har øje på, hvordan situationen påvirker det generelle arbejdsmiljø. 

Hvad indeholder rådgivningen?

Du får viden om…

  • sorgprocessen 
  • sorgreaktioner 
  • faldgruber
  • den sorgstøttende samtale inkl. samtaleguide
  • rådgivning om før, under og efter
  • tilbagevendingsplan m.v.

Rådgivning er naturligvis individuel og tager udgangspunkt i dit behov og situation, og den skal sikre, at du ikke står alene eller brænder ud, fordi situationer som denne, kan kræve mange af dine ressourcer. 

Derfor tilbyder vi også 1:1 sorgstøttende samtaler til din medarbejder – se nedenfor. 

Kontakt mig og hør nærmere om, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Kilde: Det Nationale Sorgcenter

anja enggren

1:1 SORGRÅDVNING TIL MEDARBEJDER

De fleste mennesker har et naturligt sorgforløb og har blot brug for al den støtte, anerkendelse og omsorg, de kan få. Her spiller leder og kollegaer en væsentlig rolle, som det måske eneste faste holdepunkt i en tid, hvor alt andet er vendt på hovedet. Afhængigt af en række faktorer, kan en sorg blive kompliceret og forlænget, og nogle mennesker kan derfor have stor glæde af sorgstøttende samtaler til at genfinde fodfæste i livet. Det kan handle om: 

Anja Enggren - Stresscoach & Livsmentor

Vil du tilbyde din medarbejder de bedste betingelser for at genfinde fodfæste i livet – privat som arbejdsmæssigt, kan sorgstøttende samtaler være et helende åndehul for din medarbejder og en hjælp til dig som leder. 

Rådgivning til udarbejdelse af sorgpolitik/-plan

Gode aftaler skal laves i fredstid. Det skal en sorgpolitik også. Når først en medarbejder eller leder står i en dyb krise, er det svært at bevare roen, vide hvad man skal gøre og træffe de gode beslutninger. 

En sorgpolitik er forebyggende og støtter dels lederen, så der er en køreplan for, hvordan leder og organisation agerer, når medarbejder er i krise eller sorg. En sorgpolitik sikrer, at alle bliver behandlet ens og får samme tilbud – den dybe tallerken skal ikke opfindes hver gang. En sorgpolitik støtter lederen i, hvad der skal ske før, under og efter, at en medarbejder står i en svær situation og har mistet en nærtstående.

Hvad kan en sorgpolitik indeholde?

En sorgpolitik handler om, hvordan vi praktisk agerer og handler i situationen. Den er også et udtryk for virksomhedsledelsens holdning til, hvordan vi understøtter og hjælper ledere såvel som kriseramte medarbejdere, og derfor er den også medvirkende til at skabe tryghed og et godt arbejdsmiljø. 

Der er mange spørgsmål at forholde sig til i udarbejdelsen af en sorgpolitik. Sender vi blomster? Deltager vi i bisættelsen? Hvornår kontakter vi medarbejderen? Hvem gør det? Hvordan? Hvilken hjælp tilbyder vi? Plejeorlov? Hvordan involverer vi teamet? Tilbagevendingsplan? Hvordan taler vi om sorgen? Hejser vi flag? 

Der er mange ting at forholde sig til og mange spørgsmål, der dukker op, når først akutsituationen opstår. 

Vær forberedt og giv alle medarbejdere tryghed i, at også de vil blive hjulpet, hvis det værste skulle ske for dem. 

Kontakt mig og hør hvordan jeg kan hjælpe jer i mål med en sorgpolitik. 

Anja Enggren - sorg samtaler

Workshop for
ledere og HR

Få indsigt i hvordan I bedst kan hjælpe medarbejdere i sorg tilbage til arbejdet


Læs mere

Anja Enggren - sorg samtaler

Workshop for tillidsvalgte om sorg

Få indsigt i hvad sorg betyder for arbejdsmiljøet, og hvad du kan gøre som tillidsvalgt


Læs mere

Anja Enggren - sorg samtaler

Kursus - bliv intern sorgambassadør

Du lærer, hvordan du bedst kan støtte en kollega i sorg og bliver den interne "sorgbuddy" i din organisation

Læs mere

Scroll til toppen

Drømmer du om en hverdag med glæde, energi og overskud?

Få hjælp her og nu. Start i dag.

Få gratis adgang til et inspirationsunivers af lydfiler, guides og videoer til at hjælpe dig med at tage de første skridt mod at få det bedre. 

Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet primært vedr. stress, sorg og søvn – nul spam.