Står der en tiger foran dig

Står der en tiger foran dig?

Hvordan påvirker krigen dig, og hvad kan du gøre ved det?

Den sørgelig og frygtelige krig i Ukraine har nu stået på i 2 uger. Vi var lige begyndt at trække vejret og leve efter to års higen efter det normale under pandemien, og så sker dette. Nyhedsstrømmen kører uendeligt og fokuserer naturligt på krigen, som de skal, og det påvirker dig og mig forskelligt.

Forskrækket og ængstelig?

I lørdags gik jeg tur med min datter på 24 år i København. Hun fortæller mig, at hun er meget bekymret for krigen, og at hun bl.a. oplevede at blive forskrækket og ængstelig, da Rigshospitalets helikopter fløj hen over byens tage. Hun har tænkt så langt, at hun er bekymret for, hvor hun skal være, hvis hendes lejlighed blev bombet. Jeg tror desværre ikke, hun er den eneste.

Vores hjerne kan ikke se forskel

I hjernen har vi en lille kerne, der hedder det pudsigt-skønne ord amygdala. Den er forbundet med frys-flygt-kæmp reaktionen og er også den, der larmer, når vi har stress. Når der sker hændelser i verden, som pandemien og nu krigen, eller du oplever nære ting, der påvirker dig, kan dine tanker alene påvirke din reaktion. Er du f.eks. bange og bekymret over krigen, som min datter er, kan det påvirke amygdala og dit autonome nervesystem går i alarmberedskab. Det kan komme til udtryk i følelser og fysiske reaktioner som hjertebanken, hurtigere vejrtrækning, rysten mv. Hjernen kan ikke se forskel på, om det er negative tanker, eller om der faktisk står en tiger foran dig.

Bange for krig

Vi reagerer forskelligt

Som indikeret ovenfor er der forskellige reaktionsmønstre. Nogle fryser og bliver apatiske, andre flygter og bliver bange og andre igen kæmper, og i dette tilfælde kan det komme til udtryk som at melde sig ind i krigen som soldat, eller køre til Polen og hente flygtninge. Reaktionerne kan være afhængig af din erfaring med tidligere kriser og mestring af disse. F.eks. overraskede det mange, at det var de ældre, der bekymrede sig mindst, selvom de var de mest udsatte under pandemien. Og samtidig havde de unge det sværest.

Hvordan kan du forvandle tigeren til en kat?

Krigen er der, og den kan vi i det store hele ikke gøre noget ved, men vi kan gøre noget ved vores reaktioner og følelser omkring den. Her får du 3 råd til at mindske, hvor meget krigen skal fylde i dit hoved:

  1. nyhedsstrømmen kører i det uendelige. Hvis du kan mærke, at det gør dig urolig, så sluk eller doser den til kun at se eller høre nyheder én gang om dagen eller slet ikke.
  2. fokusér på dine nære relationer og fyld hver dag med noget, der gør dig glad (uden dårlig samvittighed)
  3. vis din støtte til Ukraine f.eks. på sociale medier eller ved at støtte en organisation. Det vil give dig følelsen af, at du gør noget.

Mine tanker går til de mennesker, der er nært berørt af krigen i deres hverdag og de mange mennesker, der nu er på flugt.

 

Bedste hilsner

Anja Enggren

DEL DETTE INDLÆG
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på print
Del på email
ANDRE INDLÆG
Scroll til toppen

Drømmer du om en hverdag med glæde, energi og overskud?

Få adgang til Anja Enggrens Inspirationsunivers og tag dermed de første skridt mod bedre livskvalitet.

Find webinaret Nej tak til stress – Ja tak til bedre søvn, test, lydfiler, stress-og søvnråd mv.

Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet primært vedr. stress, sorg og søvn – nul spam.