FOKUS PÅ STRESS HAR ALDRIG VÆRET VIGTIGERE
Forestil dig, at hver 4. af dine medarbejdere sidder med hovedet i gips.
Stress er usynligt, da det ikke handler om et brækket ben eller en arm. Hver 4. dansker har stress og fra 2021 til 2022 har man set en stigning i antal sager vedrørende stress på 31 % (Kantar Gallup undersøgelse for Gjensidige).
Stigningen skyldes blandt andet de seneste 2-3 års udfordringer med kriser, der skaber utryghed hos mange. Behovet for fokus på dine medarbejderes trivsel er derfor stort. Samtidig mangler organisationer arbejdskraft, og mister du medarbejdere på grund af stress og mistrivsel, bliver virksomhedens behov endnu større.
Medarbejdere søger meningsfulde jobs, og hvis de mistrives, tøver mange ikke med at skifte jobbet ud.
Få derfor den rette hjælp til at forebygge alvorlig stress. Har din medarbejder fået stress, handler det om at få hjælp hurtigst muligt.
Viden om stress samt hjælp til din organisation og dine medarbejdere:
Når din medarbejder eller leder har stress
Har din medarbejder eller leder fået stress påvirker det ofte resten af organisationen.
Sådan spotter du stress
Den vigtigste fingerregel i forhold til at spotte stress er, at du skal være opmærksom og nysgerrig, hvis en medarbejder ændrer adfærd.
Sådan hjælper du din stressramte medarbejder
En stresscoach er specialiseret i at hjælpe, rådgive og klæde stressramte på...
Fakta om stress
Læs udpluk af de alvorlige statistikker om stress. Op mod hver 4. sygemelding skyldes stress
Forebyg stress med trivselssamtaler
Er der mistanke om begyndende stress, kan trivselssamtaler forebygge alvorlig stress.
Lær af stress og forbedre arbejdsmiljøet
Med en intern samarbejdspartner kan din organisation beholde vigtig data og lære af det.
når din medarbejder eller leder har stress
Har din medarbejder eller leder fået stress påvirker det ofte resten af organisationen.
Alvorlig stress kan føre til nedsat produktivitet, ulykker og fejl både før og efter evt. sygemelding. Langtidssygemelding er næsten uundgåeligt, hvis medarbejder ikke får den rette hjælp.
Stress smitter, da hele teamet får svært ved at nå deres mål på grund af manglende ressourcer, og det kan medvirke til endnu mere stress.
En medarbejder med stress kan opleve mange stresssymptomer f.eks. hukommelses- og koncentrationsbesvær, fysiske symptomer som hovedpine, dårlig søvn, ondt i maven og uforklarlige smerter.
Som leder kan du hjælpe medarbejderen ud af stress, naturligvis for medarbejderens skyld, men i høj grad også for at undgå stress i dit øvrige team og af økonomiske grunde. Stress er dyrt på bundlinjen.
Sådan spotter du stress
Den vigtigste fingerregel i forhold til at spotte stress er, at du skal være opmærksom og nysgerrig, hvis en medarbejder ændrer adfærd.
Er en normal glad og udadvendt medarbejder pludselig indadvendt, undvigende og stille? Eller er en normal indadvendt medarbejder pludselig udadreagerende og impulsiv, kan det være vigtige tegn på mistrivsel.
Dette skal du være opmærksom på:
- Medarbejderen arbejder mere end normalt, kommer tidligt, går sent, dropper frokosten med kollegaerne og arbejder på andre tider af døgnet – læg mærke til, hvornår medarbejder er online
- Medarbejderen virker urolig, utålmodig og presset og udsender tydelige signaler om ikke at have tid til fælles møder mv.
- Medarbejderen har svært ved at prioritere vigtige og mindre vigtige opgaver i den rigtige rækkefølge.
- Medarbejderen har svært ved at koncentrere sig og bevare fokus på én opgave af gangen.
- Medarbejderen træffer dårligere beslutninger både for sig selv og arbejdssituationen.
Det er yderst vigtigt, at medarbejderen bliver tilbudt den rette hjælp på dette tidspunkt.
Sådan hjælper du din stressramte medarbejder
En stressramt medarbejder har ofte mistet overblikket og er ikke længere i stand til at træffe gode beslutninger for sig selv. Måske har selverkendelsen ikke en gang fundet sted. Det er du nødt til at hjælpe medarbejderen med. Det kræver åbenhed, tydelig omsorg og udtrykt bekymring.
En stresscoach er specialiseret i at hjælpe, rådgive og klæde stressramte på til at genfinde balancen i livet.
Social støtte fra både leder og team er vigtigt for den stressramte medarbejder. Desværre sker det stik modsatte i mange virksomheder. Den nemme løsning er at henvise medarbejder til psykolog via sundhedsforsikringen. For medarbejderen betyder det yderligere isolering og en følelse af skyld og skam og en følelse af, at virksomheden ikke tager ansvar for situationen, når det er arbejdsrelateret stress.
Forskningsprojektet IBBIS har vist, at stresscoaching, som tilbyder konkrete værktøjer til at håndtere hverdagen, ofte er mere effektivt end almindelig psykologhjælp.
Hos stresscoach får den stressramte…
- Metoder til at afstresse kroppen og genoprette fysisk balance
- Indsigt i egen stress og stressorer
- Konkrete værktøjer til at forebygge stress fremadrettet
- Redskaber til at prioritere og planlægge
- Nye vaner og tankemønstre til at fastholde balancen
- Glæde, energi, overskud
- Et livsændrende perspektiv
Virksomheden får…
- Forebyggelse af langvarigt sygefravær pga. stress
- En medarbejder i balance og trivsel
- En gladere og mere rolig medarbejder med overskud
- En medarbejder, der kan kommunikere om ønsker og behov
- En hurtigere tilbagevending til arbejdet
- Bedre effektivitet og produktivitet – der kan ses på bundlinjen
- Bedre arbejdsmiljø og trivsel generelt
Medarbejdere, der har oplevet stress og har fået den rette hjælp ud af det, får ofte en større bevidsthed omkring egen trivsel og ønsker i livet. At gå fra ”jeg kan ikke genkende mig selv” til ”jeg ville ønske, jeg havde vidst dette noget før”, er en naturlig udvikling hos en medarbejder efter et stressforløb.
Forebyg sygemelding
Begyndende/moderat stress-
Afklarende screening
-
Stressforløb 7 samtaler
-
Bog og materialer
-
3 mdrs. opfølgningssamtale
Delvis/fuldstidssygemeldt
Alvorlig stress-
Afklarende screening
-
Stressforløb 7 samtaler
-
Bog og materialer
-
Rådgivning om tilbagevending + plan
-
3 mdrs. opfølgningssamtale
Fakta om stress
- Op mod hver 4. sygemelding skyldes stress
- 1 stresssygemeldt medarbejder/leder kan koste op mod 1 mio. kr.
- 1 stresssygemeldt leder kan koste op mod 4 mio. kr.
- En femtedel af befolkningen har dagligt symptomer på stress - hyppigst ufaglærte og kvinder. (Kilde: Psykiatrifonden)
- Et et dårligt psykisk arbejdsmiljø årligt koster Danmark 63,3 milliarder. Det til trods har Danmark ikke en national handlingsplan mod stress. (Kilde LO)
- Omkring hver tiende arbejdsdygtige dansker oplever stress som et mere eller mindre grundvilkår i deres tilværelse. (Kilde: Statens Institut for Folkesundhed)
- Hver dag er 35.000 danskere sygemeldt med stress. (Kilde LO)
forebyg stress med trivselssamtaler
Kilden til alvorlig stress er individuelt og kan skyldes mange faktorer.
Hvad der stresser den ene medarbejder, kan give den anden medarbejder energi. Derfor er løbende dialog og opmærksomhed nøglen til forebyggelse.
Ønsker virksomheden hjælp til at undgå stress, kan trivselssamtaler og coaching være forebyggende tiltag.
Ofte kan få samtaler være med til at løse en konflikt, hjælpe medarbejderen til at se andre muligheder eller situationer fra en anden vinkel.
Det kan også handle om råd og vejledning til at løse private situationer og få en bedre sammenhæng mellem arbejde og privatliv eller en bedre struktur i hverdagen.
Uanset hvad medarbejderen kunne have brug for sparring på, kan det forebygge stress og spare virksomheden for mange penge på bundlinjen.
Lær af stress og forbedrE arbejdsmiljøet
Hvis du i din organisation sender medarbejdere til eksterne psykologer for at blive “fixet” for stress, fordi virksomheden har en aftale med et eksternt forsikringsselskab, så ligner din virksomhed de fleste andre danske virksomheder.
Det er ikke nødvendigvis godt. Mange stressramte føler, at de bliver sendt ud af virksomheden for at få “fixet” noget, som måske skyldes interne uhensigtsmæssigheder i arbejdsmiljøet, men den indsigt får organisationen ikke, når medarbejderen bliver hjulpet eksternt, medmindre der også igangsættes en undersøgelse internt. Dermed går værdifuld viden og læring tabt, som kunne bidrage til at forbedre arbejdsmiljøet.
Med en intern samarbejdspartner får du en objektiv sparringspartner, der dels hjælper dine medarbejdere ud af stress (og sorg og søvn), og dels opsamler viden (anonymt naturligvis) omkring din virksomheds arbejdsmiljø.
Værdifuld viden som i samarbejde med jeres HR Partner, tillids- og arbejdsmiljørepræsentant kan indgå i evalueringen af virksomhedens arbejdsmiljø og dermed være et vigtigt parameter i at forbedre og forebygge stress fremadrettet.
Det siger kunderne