GRUPPEFORLØB i SORGBEARBEJDNING

LET DIT HJERTE OG LEV DIT LIV

Hel dine tab og sorger

Drømmer du om at hele dine tab og sorger og dermed give plads til fornyet energi og livslyst samt en dyb følelse af lettelse og mulighed for at være anderledes nærværende i nuværende og fremtidige relationer?

Dødsfald, skilsmisse og andre tab gør, at en del af vores drømme, håb og forventninger til fremtiden brister. Det er normalt og naturligt at gå igennem relationen/forholdet og finde ting, som vi ville ønske havde været bedre eller anderledes. Ting vi ønsker, vi havde sagt eller ikke sagt. Ting vi ønsker, at den anden havde sagt eller ikke sagt. 

Uforløst sorg kommer næsten altid af, at noget af følelsesmæssig natur ikke er kommunikeret. For at hele sorgen over et tab må vi derfor finde alle uudtalte og ikke kommunikerede følelser i relationen. Derefter sætter vi ord på vores følelser og kommunikerer disse. 

Sorgbearbejdning hjælper dig med at bearbejde og forløse smerten og sorgen over dine tab. Erfaringer viser, at du da kan forsone dig med det, som er slut og finde fred med det. Et andet resultat er, at du får en mere åben relation til dig selv og andre, samt at du får ny energi og livslyst.

 

Hvordan ser GRUPPEForløbet ud?

Programmet for Sorgbearbejdning™ er et kursus i, hvordan du bearbejder og forløser sin sorg efter dødsfald, skilsmisser og andre tab. Kurset er sammensat, så du får viden om, hvordan du kan forløse din sorg, så du igen kan deltage i livet fuldt og helt. Der findes et utal af forskellige tab, som kan udløse den stærke blanding af menneskelige følelser, som vi kalder sorg. Dødsfaldet af en ven eller bekendt, skilsmisse, uvenskab og konflikter, økonomiske forandringer og sygdomstilstand er blot nogle eksempler på tab. Uanset om tabet er sket for nyligt eller for længe siden, kan det fortsat begrænse dit liv.

Forløbet består overordnet af:

  • 8-ugers forløb á ca. 2 timer pr. gang
  • Udlevering af bogen Sorgbearbejdning og materialer
  • Hjemmeopgaver og læsning i bogen
  • Nænsom guidning i din helingsproces
  • Sorgbearbejdningsmetoden folder sig ud undervejs i processen
  • Du bestemmer tempoet og kan selv booke dine samtaler online fra gang til gang
  • Du får en metode, du kan anvende resten af livet

Hvad er sorg?

Sorg er en normal og naturlig følelsesmæssig reaktion på en eller anden form for tab. Sorg er alle de ofte modstridende tanker og følelser som tabene vækker i os. Hvordan tabene opleves er individuelt, men dødsfald og skilsmisser er oftest smertefulde. Ofte knyttes sorg til dødsfald og skilsmisser. Sorgreaktioner kan dog udløses af en række forskellige tab og forandringer. Eksempler på hændelser, som kan udløse sorg, er separationer, forskellige overgreb, relationsproblematikker (til partner, forældre, barn, venner, kollegaer), egen eller andres sygdom, at miste et kæledyr, eller at livet ikke blev, som man havde tænkt sig.

Hvad indeholder forløbet?

Første del af programmet handler om at forstå, hvad sorg er og hvilke tab og sorger, der har påvirket dit liv. Vi taler om myter og opfattelser af sorg, som kan være årsag til, at du har hængt fast. 

Vi taler også om de følelsesmæssige og adfærdsmæssige vaner, som har påvirket din helingsproces. Du vil få indsigt i, hvordan sorgen har påvirket dig emotionelt, psykisk, fysisk, socialt og spirituelt.

Anden del af programmet handler om, hvad følelsesmæssig ufuldstændighed betyder, og hvordan en ufuldstændig relation og oplevelse kan tynge dit liv. At de uafklarede følelser giver dig følelsen af at hænge fast, så du ikke er i stand til at bevæge dig fremad på en sund og meningsfuld måde. 

Du vil lære, hvordan du følelsesmæssigt afslutter relationer/forhold til mennesker, som er døde, som har såret dig eller andre omstændigheder, som du ønsker at give slip på for at gøre plads til noget bedre.

Anja_Enggren_0228
Anja_Enggren_0155

Programmet

At være i sorg er ofte ensomt og isolerende. At bearbejde sine tab og sorger i en gruppe er en unik mulighed for at møde andre med tab og sorger i baggagen, så du for alvor bliver bekræftet i, at ALLE møder sorg i deres liv.  

Den første kursusdag præsenterer vi os kort for hinanden. Derefter går vi igennem kursusprogrammet, og uddeler kursusmaterialer og bog. Vi aftaler, hvordan vi kan støtte hinanden i de 8 uger, og du får din første hjemmeopgave med hjem. 

De følgende 7 uger ser programmet ud som følger:  

Indledningsvis gennemgår vi dagens tema og svarer på eventuelle spørgsmål, som kan være opstået siden forrige møde. Derefter bliver deltagerne delt op i mindre grupper på 3-5 deltagere for at skabe tryghed og mere tid til individuel deltagelse og bearbejdning.

 I den lille gruppe arbejder du med din individuelle sorgbearbejdning, som baserer sig på hjemmeopgaven.

Afslutningsvis samles grupperne, og vi går igennem arbejdet og besvarer spørgsmål. 

Der uddeles ny hjemmeopgave.

sorg er en normal reaktion på et tab

Måske oplever du nogle af eller alle nedenstående reaktioner på sorg, som alle er helt normale:

HEL DIT HJERTE OG SMERTEN

Smerten og følelserne forårsaget af tab og sorg, kan paralysere os, hvis vi ikke gør noget for at hele vores hjerte. Derfor er min varme anbefaling, at du tager det første skridt mod heling og mere livslyst ved at gøre noget ved din smerte i dag.

Jeg er specialiseret i sorgrådgivning. Min indgangsvinkel er fokuseret på hjertet, følelser og handling. Jeg anvender den evidensbaserede sorgbearbejdningsmetode The Grief Recovery Method™.

Metoden er en struktureret og handlingsorienteret måde at klæde dig på, så du følelsesmæssigt kan hele den smerte dit tab forårsager af en ofte ikke fuldbyrdet kommunikation i relationen, således at du bliver i stand til at leve dit liv med tabet.

Læs mere om metoden.

anja enggren
Anja Enggren - sorg samtaler

VIRKSOMHEDER

Hjælp din medarbejder med at vende til arbejdspladsen

Læs om sorgrådgivning til virksomheder

Anja Enggren - sorg samtaler

Let dit hjerte og lev dit liv

Lær ar bearbejde tab og sorg og giv plads til fornyet energi og livslyst

Læs om individuelt sorgforløb

Læs om gruppeforløb

Almindelige misforståelser om sorg

En række myter om sorg er næsten universelle, og de fleste kan relatere til dem. De fleste af os er opvokset med dem, hvorfor de har påvirket os gennem livet uden af være hjælpsomme.

#Myte 1 – Du skal ikke være ked af det

Selvom sorg og alle associerede følelser er helt normale og naturlige, har vi fået at vide mange gange, at vi ikke skal føle, det vi føler. At have det dårligt er en normal reaktion på et tab, og det er vigtigt, at vi giver os selv lov til at give plads til vores følelser uden at behøve at dække over eller skjule dem. Desværre skjuler mange deres sorg. Også på arbejdspladsen. 

#Myte 2 – Erstat dit tab

Relationer til familiemedlemmer, ægtefælle, børn, venner og selv vores kæledyr kan ikke erstattes eller udskiftes. Vi kan ikke erstatte et tab ved at blive gift igen, få flere børn, få nye venner eller købe et nyt kæledyr. Det er vigtigt, at du skaber rum til din sorg og fuldbyrder din relation, som sluttede, for at kunne fortsætte dit liv på bedst mulige vis.

#Myte 3 – Sørg alene

Mange sørgende har tendens til at isolere sig ud fra den forkerte antagelse, at ”vi ikke vil bebyrde andre med vores følelser”. Sandheden er, at når vi oplever gode nyheder, vil vi straks dele dem med vores nære og kære i vores liv. Det samme gør sig gældende, når vi modtager dårlige nyheder. Det første instinkt er, at vi ønsker at fortælle det til nogen. At kommunikere sandheden om, hvordan du har det, er det bedste, du kan gøre for dig selv, når du sørger.

#Myte 4 – Tiden heler alle sår

Når vi har mistet, hører vi ofte udtryk som ”det tager sin tid” eller ”tiden heler”. Disse antagelser giver os falsk håb om, at vi bare skal læne os tilbage og vente, og så bliver det hele bedre. Men når mennesker har ventet 30, 40 og 50 år på, at deres smerte går væk, er 50 år stadig ikke nok. Sandheden er, at tiden i sig selv ikke heler din følelsesmæssige smerte. Det er de handlinger, du foretager dig i den tid, der gør forskellen.

#Myte 5 – vær stærk for andre

Når vi sørger, har vi tendens til at skjule og minimere vores smertefulde følelser med håbet om, at det ikke vil påvirke de mennesker, vi har omkring os. Problemet med at ”virke stærk” er, at det uforsætligt sender en besked til andre om, at også de skal være stærke. Det mest hjælpsomme du kan gøre overfor andre er at være ærlig. Ved at fortælle sandheden om, hvordan du har det, giver du andre tilladelse til, at de kan gøre det samme.

#Myte 6 – Hold dig i gang

Efter et tab hører vi ofte ”bare hold dig i gang”. Ideen er selvfølgelig, at vi kan distrahere os selv med en række aktiviteter og begrave os i arbejde, så endnu en dag efter tabet er gået, og med tiden går smerten vel over. Dette fører ofte til fysisk og følelsesmæssig udmattelse og hjælper os kun med at undgå vores sorg. Den sande heling kommer kun, når du er klar og villig til at gå gennem smerten for at kunne lægge den bag dig.

Scroll til toppen

Drømmer du om en hverdag med glæde, energi og overskud?

Få adgang til Anja Enggrens Inspirationsunivers og tag dermed de første skridt mod bedre livskvalitet.

Find webinaret Nej tak til stress – Ja tak til bedre søvn, test, lydfiler, stress-og søvnråd mv.

Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet primært vedr. stress, sorg og søvn – nul spam.