anja enggren

3 ud af 4 skjuler sorg på arbejdet. Gælder det også din medarbejder?

Forestil dig, at din medarbejder i sorg kommer tilbage til arbejdet. De allernærmeste kollegaer siger ”hej” og “godt at se dig”, de øvrige kigger ned i gulvet, når medarbejderen møder dem på gangen, og ved kaffemaskinen får de meget travlt med at tjekke mails på mobilen. Du har det første møde med medarbejderen og spørger ”Hvordan har du det så?”, og det, du måske håbede ikke ville ske, sker. Medarbejderen bryder grædende sammen og hulker, at det er svært. En naturlig reaktion fra dig er måske, at du ikke har lyst til at spørge igen.  

Rum din medarbejder

Dette er ikke et usædvanligt scenarie. Og hvis du kan genkende det, har du det præcis som mange andre. Det er helt normalt, at vi ikke ønsker at gøre en anden ked af det. Hvis du faktisk kan rumme det, er det nu, du skal klappe dig selv på skulderen, for det kan have stor betydning for din medarbejder. Måske kan du håndtere det, fordi du selv har mødt sorg i dit liv, hvilket ofte er den bedste forudsætning for dette møde.

Vi afspejler vores omgivelser - Surface acting

Hvis din medarbejder møder ignorering eller kan mærke, at omgivelserne har svært ved at tale om og håndtere sorgen, vil denne forsøge at matche omgivelsernes forventninger, og dermed lukke følelserne ned og vise de følelser, der forventes. Det vil sige, at der vil være et mismatch mellem følelserne indeni, og det den sørgende viser udadtil. Et sådan mismatch kan give den sørgende følelsen af at være alene med sorgen, og det kan forværre eller forlænge sorgprocessen. Denne følelse vil naturligvis være forstærket, hvis dette er gældende både privat og på arbejdet. Du kan derfor som leder gå forrest i, at medarbejderen ikke er alene med sorgen på arbejdspladsen.

Du gør ikke medarbejderen ked af det - det gør sorgen

For dig, der synes, det er svært, vil du måske tænke: ”Åh nej, nu gjorde jeg hende ked af det. Jeg tør ikke spørge igen en anden gang”. Please do! Det er ikke dig, der gør hende ked af det, men sorgen. Og det, at du tør spørge igen og igen, viser, at du har omsorg, forståelse og empati for situationen og sorgen.
 
Hvad skal du undgå:
  • Undgå misforstået hensyn til den sørgende, som vil ty til surface acting og blive én af de mange, der skjuler sorg på arbejdspladsen.
  • Undgå at kollegaer ignorerer deres sørgende kollega ved at informere og klæde dem på.

Lad os sammen sparke berøringsangst og tabu ad H til og lad os tale om og give plads til sorg – også på arbejdspladsen. 

Bedste hilsner

Anja Enggren

Stresscoach, Sorgrådgiver og Søvnvejleder

.

DEL DETTE INDLÆG
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på print
Del på email
ANDRE INDLÆG

Drømmer du om en hverdag med glæde, energi og overskud?

Få hjælp her og nu. Start i dag.

Få gratis adgang til et inspirationsunivers af lydfiler, guides og videoer til at hjælpe dig med at tage de første skridt mod at få det bedre. 

Du tilmelder dig samtidig nyhedsbrevet primært vedr. stress, sorg og søvn – nul spam.