anja enggren

Skjuler din medarbejder sin sorg på arbejdspladsen?

Forestil dig, at din medarbejder i sorg kommer tilbage til arbejdet. De allernærmeste kollegaer siger ”hej” og “godt at se dig”, de øvrige kigger ned i gulvet, når medarbejderen møder dem på gangen. Ved kaffemaskinen får de meget travlt med at tjekke mails på mobilen. Du har det første møde med medarbejderen, og du stiller spørgsmålet ”Hvordan har du det så?” Det næste, der sker, er det, du frygtede, der ville ske. Medarbejderen bryder grædende sammen, og hulker, at det er rigtig svært. En naturlig reaktion fra dig som leder er måske, at du er forsigtig med at stille det samme spørgsmål igen.   

Rum din medarbejder

Dette er ikke et usædvanligt scenarie. Og hvis du kan genkende det, har du det præcis som mange andre. Det er helt normalt, at vi ikke ønsker at gøre en anden ked af det. Hvis du faktisk kan rumme det, er det nu, du skal klappe dig selv på skulderen, for det kan have stor betydning for din medarbejder. Måske kan du håndtere det, fordi du selv har mødt sorg i dit liv, hvilket ofte er den bedste forudsætning for at møde en anden i sorg.

Vi afspejler vores omgivelser

Hvis din medarbejder møder ignorering eller kan mærke, at omgivelserne har svært ved at tale om og håndtere sorgen, vil medarbejderen forsøge at matche omgivelsernes forventninger, og dermed lukke følelserne ned og i stedet for vise de følelser, der forventes. Det vil sige, at der vil være et mismatch mellem følelserne indeni, og det den sørgende viser udadtil. Et sådan mismatch kan give den sørgende følelsen af at være alene med sorgen, og det kan forværre eller forlænge sorgprocessen. Denne følelse vil naturligvis være forstærket, hvis dette er gældende både privat og på arbejdet. Du kan derfor som leder gå forrest i, at medarbejderen ikke er alene med sorgen på arbejdspladsen.

Du gør ikke medarbejderen ked af det - det gør sorgen

For dig, der synes, det er svært, vil du måske tænke: ”Åh nej, nu gjorde jeg hende ked af det. Jeg tør ikke spørge igen en anden gang”. Please do! Det er ikke dig, der gør hende ked af det, det er sorgen. Du kan ikke gøre hende mere ked af det, end hun allerede er. Det har stor betydning, at du tør spørge igen og igen. Det viser, at du har omsorg, forståelse og empati for situationen og sorgen.
 
Hvad skal du undgå?
  • Undgå misforstået hensyn til den sørgende, som vil ty til at lægge låg på sin sorg, og blive en af de mange – 3 ud af 4, der skjuler deres sorg på arbejdspladsen.
  • Undgå at kollegaer ignorerer deres sørgende kollega ved at informere og klæde dem på.

Lad os sammen sparke berøringsangst og tabu ad H til og lad os tale om og give plads til sorg – også på arbejdspladserne. 

Rådgivning og vejledning

Er du usikker på, hvordan du som leder bedst hjælper din medarbejder og dine kollegaer, er der hjælp at hente. Akut rådgivning kan give dig den ro i maven, du har brug for, for at støtte din medarbejder bedst muligt og nænsomt tilbage til arbejdet. Det kan du læse mere om nedenfor. 

Også medarbejderen kan have brug for at lære at leve med og forstå sin sorg. En indsigt i egne reaktioner og sorgprocessen samt konkrete værktøjer, kan hjælpe og støtte medarbejderen på vej til at lære at leve sit ændrede liv med sorgen. Det kan i høj grad forebygge stress og langtidssygemelding og dermed være en beskeden investering med stor menneskelig og økonomisk gevinst.  

Jeg står altid klar til en uforpligtende telefonisk samtale om, hvordan jeg kan hjælpe dig. 

Bedste hilsner

Anja Enggren

Trivselskonsulent – Stress, Sorg, Søvn

.

DEL DETTE INDLÆG
ANDRE INDLÆG
Scroll til toppen

Download miniguide i dag...

…og få konkret viden om sorgreaktioner, sorgprocessen, involvering af kollegaer og den svære sorgsamtale. 

Du tilmelder dig samtidig mit nyhedsbrev målrettet ledere, HR og tillidsvalgte, der ønsker viden om sorghåndtering på arbejdspladser. Nul spam.